måndag 19 september 2022

Förtydligande och länktips inför provet i samhällskunskap

Hej!

Jag har uppfattat att det varit en del oklarheter kring hur eleverna ska träna inför provet i samhällskunskap. Önskvärt hade såklart varit att eleverna kunde ta med sig en SO-bok hem, men tyvärr har vi endast en klassuppsättning böcker så detta är tyvärr inte möjligt. Boken finns däremot tillgänglig via Inläsningstjänst som finns på skolon. Den borde ligga i alla elevers bokhylla, PULS SO 6. Det är s. 24-53 som är de vi jobbat med. 

Det papper eleverna fått med sig hem och som finns i tidigare blogginlägg är det de behöver kunna inför provet. I vissa av punkterna har jag kortfattat skrivit svaren, medan andra lämnats öppna för elevernas egna kunskaper och formuleringar. Häftet med lärmål är bara ett stöd, eleverna behöver inte kunna allt det utan utgå ifrån det andra pappret inför provet. 

Eleverna kommer att få tid att repetera inför provet i skolan på alla SO-lektioner innan provet, där SO-böckerna finns tillhands att läsa in sig på eventuella delar som kan upplevas osäkra. Utöver det tipsar jag om att träna på att förklara det som står på pappret. Till hjälp kan eleverna använda olika hemsidor, filmer m.m. Jag lägger in ett länktips nedan. 

Jag vill också understryka att vi arbetat med detta i skolan i över 4 veckor på olika sätt, och att eleverna därmed redan kan mycket kring media, demokrati och hur Sverige styrs. 

Länktips: 

- Bingel, finns en uppgift "Repetition Valet"

- Binogi, finns väldigt många bra, korta och informativa filmer. Se länkar nedan: 

Hör av er till mig om ni har några funderingar: julia.roberts@boden.se.

Lycka till!

/Julia 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar