fredag 15 juni 2018

Rektorns avslutningstal




Bildresultat för flagga
Till föräldrar och elever på Hedens skola!

Jag kommer att ha semester på skolavslutningsdagen i år, första gången under mina år som rektor, ja inte heller då jag var lärare har jag varit ledig på en skolavslutningsdag. Ibland har jag hunnit med mina egna barns skolavslutningar, ibland inte. I år är det mitt yngsta barn av fyra som tar studenten, och jag vill inte missa det. Så nu skriver jag ett lite tal till er i stället för att stå på skolgården på fredag och säga några väl valda ord.

”Till er elever som slutar år 6 i år och där med lämnar vår skola, kom ihåg, att ett betyg bara är en bokstav på ett papper, en bokstav som just nu talar om hur långt du nått i ett visst ämne utifrån de kriterier som vi ska bedöma er utifrån.

En bokstav på ett papper…

Det finns en viktigare sak än den bokstav ni fått i betyg nu, en sak som jag vill att ni själva ska träna på hela livet – att aldrig, aldrig ge upp!
Några ord till er föräldrar; något att tänka på då barn har det svårt på något vis, om de får kärlek och omtanke så som barn faktiskt behöver få, så är det inte farligt om det ibland blir jobbigt för dem på olika vis. Vi kan inte skydda dem från allt, men vi ska finnas där för dem då de behöver oss, så ge era barn er tid och er fulla uppmärksamhet en stund varje dag, och låt era vänner på sociala medier få vänta.
Några ord jag bär med mig och ger till er;
Thank you mom,
for teaching us to falling
only makes us stronger!
Till er alla, elever och föräldrar, njut av den sommar vi har framför oss, oavsett väder så har ni varandra, ta vara på det!

Hälsningar Maria,
rektor på Hedens skola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar