söndag 12 november 2017

Information från lärarstudent

Hej alla vårdnadshavare i klass 1 A och 1 B,

Vissa av er har jag hunnit träffa och fått möjlighet att presentera mig för. För er som jag inte hunnit träffat så får ni en kort presentation av mig här. Jag heter Carolin Kummu och går grundlärarprogrammet på Luleå Tekniska Universitet. Jag har blivit tilldelad min praktikplats på Hedens Skola i klass 1 A och jag kommer vara i klassen under en fem veckors period. En av mina uppgifter under praktiken är att jag ska genomföra lektioner i ämnet Engelska som även ska innefatta estetiska lärprocesser.

Jag kommer ha tre tillfällen med klassen då jag kommer jobba med temat djur. Målet med lektionerna är att eleverna ska lära sig olika djurarter på Engelska och att få träna på att utföra enklare presentationer på Engelska om ett valfritt djur. Kriteriet för att lära sig nya ord är att man använder orden i olika situationer. Därför kommer eleverna få jobba med olika djurarter i Engelska i olika aktiviteter som jag har planerat. Genom att jag har observerat eleverna, så har jag försökt välja aktiviteter som jag tror eleverna kommer tycka om. Barn lär sig lättare ett nytt språk om de har roligt. De kommer få jobba med bilder, leka charader, leka detektiver och även få rita/måla ett eget valfritt djur som de ska få utföra en enklare presentation om.

För alla typer av inlärning så krävs förkunskaper. Förkunskaperna bygger jag upp genom den gemensamma klassundervisningen jag kommer ha med klassen. Under mina engelskalektioner kommer eleverna jobba med olika arbetsformer. Enligt ett perspektiv på lärande är det framför allt i samtal elever emellan och mellan lärare och elever som kunskap utvecklas, därför har jag valt att ha många av aktiviteterna i grupp.

Slutligen tycker jag att det är viktigt att eleverna ska få följa sin egen utveckling i lärandet. Därför inför jag även tid under lektionerna där eleverna får reflektera över sitt egna lärande genom att jag ställer öppna frågor till dem.

Med vänlig hälsning,
Carolin Kummu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar